Als begeleider lees je mee met de juryleden. Je praat samen over de boeken en je zorgt ervoor dat iedereen op een eerlijke manier kan stemmen. Wat betekent dit concreet?
De Leesjury gaat over meer dan lezen alleen. De juryleden denken ook na over de boeken, ze praten erover en beslissen welk boek ze het best vinden. Als begeleider sta je middenin dit proces: je begeleidt hen in het begrijpen van het verhaal en het formuleren van hun oordeel.
Begeleider van een Leesjury-groep zijn, betekent dat je:
De taken van een begeleider gaan makkelijker als:
Natuurlijk scoort niet iedereen even hoog op elk van die aspecten. Het is goed om je eigen sterke (en minder sterke) punten als begeleider te kennen. En waarom niet kiezen voor een duo-baan en met z’n tweeën een groepje begeleiden?
Begeleiders zijn vaak leerkrachten, (groot)ouders, studenten, bibliotheekmedewerkers, boekhandelaren... Allemaal hebben ze een groot hart voor kinder- en jeugdboeken en zijn ze nieuwsgierig naar de mening van kinderen over boeken.
Veel begeleiders van de Leesjury zijn vrijwilligers, maar voor sommige bibliotheekmedewerkers hoort het bij hun takenpakket.
Als begeleider sta je in nauw contact met de coördinator. Je bent op de hoogte van de praktische afspraken van jullie werking. Je kent de boeken die jullie dit jaar lezen, je weet wanneer welk boek aan bod zal komen en hoe je ermee aan de slag kan, je weet waar jullie samenkomen en wanneer de juryleden stemmen.
Bij dit alles hou je de basisprincipes van de Leesjury in het achterhoofd.
'Praten over literatuur is een vorm van samen filosoferen over gedachten en gevoelens die door een boek en onze uitleg ervan worden opgeroepen.'
Aidan Chambers
Praten over boeken staat centraal binnen de Leesjury. Dat is dan méér dan zomaar even iets zeggen. Het gaat over woorden zoeken voor wat je denkt en voelt, over uitgedaagd worden om na te denken over wat je leest. Door met de juryleden te praten over boeken, laat je hen allerlei ideeën uitproberen en geef je die ideeën de kans om te groeien. Het is belangrijk dat zo’n gesprek geen eenrichtingsverkeer is, maar dat de juryleden samen met jou bouwen aan iets wat ze in hun eentje niet of moeilijk zou bereiken.
Net omdat ideeën de tijd krijgen om te groeien, is elke reactie van elk kind even doorslaggevend. Daarom is het heel belangrijk dat de juryleden zich veilig voelen in een leesgroep. Om onaffe gedachten in de groep te durven gooien, moeten ze weten dat hun begeleider hen serieus neemt en dat alles wat ze zeggen gerespecteerd wordt.
Wil je extra steun of inspiratie voor je rol als begeleider? Daar zorgt Iedereen Leest voor!
Daarnaast is er ook de Iedereen Leest Academie. Op dit online leerplatform vind je het volledige online en live vormingsaanbod van Iedereen Leest op één plek: van gratis online leertrajecten over webinars tot opleidingen en praktijksessies. Ook voor coördinatoren en begeleiders zijn er interessante trajecten.