Op deze pagina bundelen we het vormingsaanbod voor coördinatoren en begeleiders van de Leesjury. Elk jaar organiseert Iedereen Leest - de organisatie achter de Leesjury - verschillende online en fysieke vormingen zodat begeleiders en coördinatoren nog extra gestimuleerd worden in hun rol. Over deze terugkerende vormingen vind je hieronder meer info:
- de fysieke startdag - meestal in het tweede of derde weekend van september
- de digitale startmomenten, verspreid over enkele weekavonden eind september - begin oktober
- de digitale intervisies - twee sessies verspreid over het leesjaar
- praktijksessie: starten met de Leesjury op school - 28 mei
- digitaal ontmoetingsmoment voor nieuwe coördinatoren - 17 juni
Tenslotte wijzen we jullie helemaal onderaan graag de weg naar ons online leerplatform dat ook voor coördinatoren en begeleiders interessant is: de Iedereen Leest Academie.

Startdag
Op zaterdag 21 september 2024 konden coördinatoren, begeleiders en de selectieteams van de Leesjury elkaar ontmoeten in de bibliotheek van Gent. Tot in de vroege namiddag stonden er lezingen en workshops op het programma voor alle volwassenen die de Leesjury mogelijk maken.
Digitale startmomenten
Bij de start van leesjaar 2024-2025 organiseerde Iedereen Leest opnieuw per leeftijdsgroep een digitaal startmoment voor begeleiders. Tijdens zo'n startmoment worden de geselecteerde boeken toegelicht aan de hand van de inspiratiefiches. Voor coördinatoren is er ook een digitaal praatcafé om ervaringen uit te wisselen.
Digitale intervisies
Doorheen het leesjaar kan je als begeleider ook terecht met je vragen tijdens de digitale intervisies. Er worden twee intervisies gehouden:
- maandag 2 december 2024 (19u30-21u)
- dinsdag 11 februari 2025 (9u30-11u)
Door beide intervisies te volgen, kan je gerichter vragen stellen aan coach Ilona Plichart, die de intervisies samen met Leesjury-coördinator Griet Loix opvolgt.
Lees hier binnenkort het verslag.
Praktijksessie: starten met de Leesjury op school
In deze inspiratiesessie op woensdagvoormiddag 28 mei geven we leerkrachten nuttige tips en inspiratie om een Leesjury-werking op te starten of verder uit te bouwen op school. In het najaar volgt een digitale intervisie.
In deze inspiratiesessie:
- ondersteunen en inspireren we leerkrachten die de Leesjury willen opstarten of verder uitbouwen op school.
- hoor je een getuigenis van een leerkracht die de Leesjury organiseert. Er is een getuigenis voor het basisonderwijs en één voor het secundair onderwijs. De groep wordt dan gesplitst.
- maak je kennis met de boeken die gelezen worden in het leesjaar 2025-2026.
- is er tijd voor ervaringsuitwisseling.
Digitale ontmoeting nieuwe coördinatoren
We organiseren op dinsdag 17 juni een digitaal ontmoetingsmoment voor iedereen die een nieuwe Leesjury-werking wil opstarten, een stilgevallen werking nieuw leven wil inblazen of voor het eerst de rol van coördinator opneemt binnen een bestaande leesgroep. Ervaren coördinatoren vertellen hoe zij het aanpakken en beantwoorden vragen uit de groep. De sessie vindt plaats in de ochtend. Binnenkort komt hier meer info.
De Iedereen Leest Academie
Op De Iedereen Leest Academie vind je het online en live vormingsaanbod van Iedereen Leest op één plek: van gratis online leertrajecten over webinars tot opleidingen en praktijksessies.
De website moet dé plek worden voor professionals uit onderwijs, bibliotheken, kinderopvang en voor vrijwilligers om hun expertise aan te scherpen en zich te verdiepen in de verschillende aspecten van leesbevordering. Iedereen Leest wil zowel professionals als vrijwilligers nog meer ondersteunen in hun rol als leesbevorderaar en haar rol als kennis- en expertisecentrum verder uitbouwen.
Graag lichten we een aantal online leertrajecten uit die interessant zijn voor iedereen die betrokken is bij de Leesjury:
- Interactief voorlezen: aan de slag! (bij doelgroep onderwijs en vrijwilliger)
- Illustraties leren lezen (bij doelgroep bibliotheek en vrijwilliger)
- Inzicht krijgen in verhalen voor kinderen en jongeren (bij doelgroep bibliotheek)
- Genres in kinder- en jeugdliteratuur verkennen (bij doelgroep bibliotheek en vrijwilliger)