Startdag
- Voor wie?
Alle coördinatoren en begeleiders. - Wat?
Lezingen, workshops en gesprekken over all things Leesjury. - Wanneer? Waar?
Zaterdag 20 september 2025, bibliotheek Permeke (Antwerpen)

© Michiel Devijver en Iedereen Leest
Inspiratiefiches
- Voor wie?
Begeleiders van leesgroepen - Wat?
Concrete gespreksonderwerken, verwerkingsopdrachten en extra boekentips bij elk Leesjury-boek. - Wanneer?
Elk jaar in september zijn de nieuwe inspiratiefiches er.

Webinars & praatcafé
- Voor wie?
Begeleiders en coördinatoren die meer willen weten over de huidige Leesjury-boeken. - Wat?
- Voor elke leeftijdsgroep is er een webinar dat de geselecteerde boeken toelicht aan de hand van de inspiratiefiches.
- Voor coördinatoren is er een digitaal praatcafé om ervaringen uit te wisselen.
- Wanneer?
- Maandag 15 september 2025: groep 6
- Dinsdag 16 september 2025: groep 7
- Woensdag 17 september 2025: groep 2
- Donderdag 18 september 2025: groep 5
- Maandag 22 september 2025: groep 3
- Dinsdag 23 september 2025: groep 1
- Dinsdag 30 september 2025: praatcafé voor coördinatoren
- Woensdag 1 oktober 2025: groep 4

Intervisies
- Voor wie?
Leesjury-begeleiders - Wat?
Twee online bijeenkomsten waarop je je vragen kan stellen aan coach Ilona Plichart en Leesjury-coördinator Griet Loix. Als je allebei de sessies volgt, kan je gerichter vragen stellen en die vragen opvolgen. - Wanneer?
- Maandagavond 8 december 2025
- Dinsdagochtend 10 februari 2026

Starten met de Leesjury op school
- Voor wie?
Leerkrachten lager en secundair onderwijs die op school met de Leesjury (willen) werken - Wat?
Je krijgt tips en inspiratie om een Leesjury-werking op te starten of verder uit te bouwen op school, onder meer van een ervaren Leesjury-leerkracht. Je wisselt volop ervaring uit met elkaar en maakt kennis met de Leesjury-boeken van het komende leesjaar. - Wanneer?
- Woensdag 28 mei 2025: bijeenkomst in Hotel Dumont in Antwerpen
- Najaar 2025: digitale intervisie

© Simon Bequoye en Iedereen Leest
Digitale ontmoeting voor nieuwe coördinatoren
- Voor wie?
Nieuwe Leesjury-coördinatoren - Wat?
Een digitaal ontmoetingsmoment waarop ervaren coördinatoren uit het onderwijs en enkele bibliotheken vertellen hoe zij de Leesjury aanpakken en vragen beantwoorden. - Wanneer?
Elk jaar in juni

Jaarplanning
In de jaarplanning voor begeleiders en coördinatoren vind je niet alleen de jaarlijks terugkerende vormingsmomenten, maar ook alle andere belangrijke Leesjury-data.
De Iedereen Leest Academie
De Iedereen Leest Academie verzamelt het online en live vormingsaanbod van Iedereen Leest: van gratis online leertrajecten over webinars tot opleidingen en praktijksessies. Ook als begeleider of coördinator van de Leesjury kan je hier terecht!
Met name deze leertrajecten zijn interessant voor wie met de Leesjury aan de slag gaat:

Met interactief voorlezen naar krachtig leesonderwijs
In dit verdiepende traject rond interactief voorlezen voor het basisonderwijs leer je stapsgewijs hoe je deze methodiek kan inzetten. Elk van de modules zoomt in op een belangrijk onderdeel van interactief voorlezen en reikt je de nodige tips en tricks aan.
Illustraties leren lezen
In de kinder- en jeugdliteratuur vormen illustraties een belangrijk onderdeel van het boek. Ze dragen bij tot het begrip van het verhaal dat verteld wordt. Dit leertraject leert je hoe illustraties worden opgebouwd, belicht enkele bouwstenen in meer detail en verduidelijkt het samenspel tussen tekst, illustratie en vormgeving.
Inzicht krijgen in verhalen voor kinderen en jongeren
Dit leertraject geeft je inzicht in hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze verteld worden. Je leert hoe je een verhaal doorgrondt en hoe je je mening erover bondig verwoordt.
Genres in kinder- en jeugdliteratuur verkennen
In dit leertraject leer je om de verschillende genres binnen de kinder- en jeugdliteratuur te herkennen via fragmenten, covers en wat theoretische achtergrond. Enkele korte filmpjes nemen bovendien ter illustratie een aantal boeken onder de loep.
Werken aan een inclusieve collectie kinder- en jeugdliteratuur
Werken aan een inclusieve kinder- en jeugdliteratuurcollectie begint bij werken aan je eigen ideeën en vooroordelen. We zoomen in op wat er zo problematisch is aan vooroordelen en hoe die het zelf- en wereldbeeld van kinderen beïnvloeden.