Op Leesjurykamp in Kortrijk

Een Leesjurytraject is meestal gespreid over enkele maanden, maar het kan ook anders. Voor Groep 1 organiseert de bibliotheek van Kortrijk al jaren een kamp in de krokusvakantie. Dat concept werkt zo goed dat ze het sinds de opstart amper veranderd hebben.

‘Het kampje is populair omdat je dan alle boeken in één week bespreekt. Die korte periode werkt goed voor Groep 1 omdat je de prentenboeken kan voorlezen.'

Annelien Vanessche

Kort en krachtig

Al vanaf het begin is de bibliotheek van Kortrijk actief in de Leesjury. Zo’n tien jaar geleden kwam daar ook een kamp in de krokusvakantie bij voor de kleuters.

‘We merkten dat het soms moeilijk was om genoeg kinderen bij elkaar te krijgen voor de reguliere werking’, legt bibliotheekdeskundige Annelien Vanessche uit. ‘In kampvorm blijkt dat veel populairder omdat je dan alle boeken in één week bespreekt. Die korte periode werkt goed voor Groep 1 omdat je de prentenboeken kan voorlezen. Bij andere groepen zou je al moeten vragen dat ze zelf de boeken vooraf lezen. Bovendien zitten deze kinderen nog maar in de derde kleuterklas, dus er mag niet te veel tijd zitten tussen elk boek, zodat alles nog vers in het geheugen zit.’

Lezen, knutselen en spelen

de juryleden van groep 1 werken aan een grote tafel met kleurkrijtjes en kleurplaten
© Michiel Devijver en Iedereen Leest

Om 9u30 komen de kinderen toe, waarna het eerste boek voorgelezen wordt en een bijbehorende spel- of knutselactiviteit volgt. Vervolgens is er een korte pauze, waarna hetzelfde gebeurt voor het tweede boek. Om 11u30 zit de kampdag er al op. Op het einde van de voormiddag mogen de kinderen nog zeggen welk van de twee boeken ze het leukste vonden. Na de vierde en laatste dag worden alle boeken overlopen, waarna de kinderen definitief stemmen met smileys.

Annelien: ‘De invulling is een beetje anders dan bij de reguliere Leesjury-bijeenkomsten omdat we tijdens het kamp meer knutselen of spelen rond het boek dan het echt te bespreken. Toch werkt dat net goed voor Groep 1. Ik raad aan om de activiteiten niet te ingewikkeld te maken voor de kleuters. Een bol wol gooien naar elkaar en een vraag stellen, is bijvoorbeeld eenvoudig, maar daarmee kun je al veel doen.’

Vier halve dagen

een stapel jassen, rugzakken en tekeningen
© Michiel Devijver en Iedereen Leest

Als het kamp na al die jaren een vaste waarde geworden is, waarom dan beperken tot een voormiddag? ‘Als het te lang duurt, worden de kleintjes onrustig. Dan moet je ze even iets actiefs laten doen zodat ze zich weer kunnen concentreren’, zegt Annelien.

‘Praktisch hebben we ook niet zoveel zalen’, voegt collega Yara Seynhaeve toe. ‘Een hele dag in dezelfde ruimte is niet zo interessant. We hebben al bekeken of we kunnen samenwerken met de lokale speelpleinwerking, maar zij zijn momenteel overbevraagd. Die piste ligt wel nog open; ook omdat veel werkende ouders hun kinderen niet om 11u30 kunnen komen halen. Dan konden we bijvoorbeeld al om 8 uur opvang voorzien en in de namiddag een bus sturen naar het speelplein. Anderzijds is het kamp nu wel goed te doen voor de begeleiders doordat het maar bestaat uit vier dagen van twee uur. Dat zijn veelal vrijwilligers uit de bibliotheek, zoals Leesjury-begeleiders, maar ook voorleesvrijwilligers.’

‘Veel ouders vinden het leuk dat het een rustig kamp is. Vaak zijn sport- of theaterkampen heel actief, maar voor sommige introverte kindjes werkt dit beter.'

Yara Seynhaeve

Een rustig kamp

Zowel de kinderen als de ouders reageren positief. ‘Veel ouders vinden het leuk dat het een rustig kamp is. Vaak zijn sport- of theaterkampen heel actief, maar voor sommige introverte kindjes werkt dit beter. De kinderen hebben er ook deugd van dat er een routine in zit. Ze weten dat ze kunnen verwachten, maar elke dag staan er wel andere activiteiten op het programma.’

Na die vier dagen blijft de bib in contact met de ouders en kinderen. ‘Bij de bekendmaking van de winnende boeken sturen we een mail rond, waarop we wat reacties krijgen’, zegt Yara. ‘Op het einde van het kamp verwijs ik ook door naar de inschrijvingen voor Groep 2 van de Leesjury. Met het kamp hebben ze al deelgenomen aan Groep 1. Soms krijgen kindjes zo de smaak te pakken en doen ze verder mee met Groep 2, doorheen het jaar dan. Zo zijn ze hopelijk vertrokken voor de rest van het traject!’

een groep kinderen luistert geboeid naar een verhaal
een begeleidster leest een Leesjury-boek voor aan een groep kinderen
een Leesjury-begeleidster toont een groep kinderen iets op een flip-over
notities van een Leesjury-begeleider
twee kinderen werken aan een tekening
een groepje kinderen werkt aan tafel aan tekeningen bij twee Leesjury-boeken
een knutselwerkje
een groep kinderen zit rond een grote tafel iets te eten
jassen en een rugzak waar een grote tekening uit steekt

© Michiel Devijver en Iedereen Leest