De Leesjury is een leesclub voor kinderen en jongeren, waarbij de juryleden boeken lezen, bespreken en beoordelen. Maar wat gebeurt er allemaal achter de schermen? Hoe verloopt zo’n sessie, het stemmen en de slotfeesten? In deze reeks trekken we op pad om kennis te maken met deze grote lezerscommunity. Deze keer: op bezoek bij groep 2 in de bib van Wemmel.
Al meer dan 15 jaar doet de bib van Wemmel mee met de Leesjury. Groep 1 en 5 verdwenen na corona, maar groep 2, 3 en 4 bleven een vaste waarde. ‘Een meerwaarde voor de bib!’, zegt bibmedewerker en Leesjury-coördinator Isabelle De Vestele. ‘In onze randgemeente van Brussel ligt de focus vaak op leren lezen en taalontwikkeling, maar het is ook belangrijk om kinderen te laten genieten van verhalen. De Leesjury is een fantastische manier om kinderen te laten kennismaken met boeken en het leesplezier te vergroten. We zijn een kleine bib en drie groepen in stand houden, lukt net. Voor groep 5 vonden we de afgelopen jaren helaas te weinig leden, maar we promoten de internetjury als volwaardig alternatief. En uiteraard zijn alle genomineerde boeken in onze rekken te vinden.’
Tweemaandelijks komen de drie groepen een uurtje samen, op vrijdagavond om 17 uur. Sommige ouders snuisteren ondertussen tussen de boekenrekken, anderen gaan even naar huis.
(De tekst gaat verder onder de foto's.)
De juryleden worden begeleid door enthousiaste vrijwilligers, waaronder ex-juryleden, ouders én sinds dit jaar ook Isabelles dochter, Odile, vergezeld door een vriendin, Lisa. Samen zetten de twee tieners hun eerste stappen als begeleiders (bij groep 2). Beide meisjes zijn dol op lezen en zaten als jong kind ook in de Leesjury. Zij willen hun passie doorgeven aan de kinderen en laten ervaren dat lezen helemaal niet saai is.
Net als de andere begeleiders kunnen ze rekenen op de steun van coördinator Isabelle. Zij voorziet hen van tips om met de boeken aan de slag te gaan, helpt met het aanmaken van een account op de Leesjury-website, houdt hen op de hoogte van inspiratiedagen van Iedereen Leest en nodigt hen uit voor het vrijwilligersfeest van de gemeente.
Bij elke bijeenkomst duiken de juryleden in twee boeken. Voor groep 2 staan 151 boeken van Pim Lammers en Hedy Tjin (ill.) en Een beer bij ons van Inge Bergh en Suzan T'hooft (ill.) op het programma. Het is al even geleden dat de kinderen de boeken gelezen hebben, dus Odile en Lisa lezen eerst een stuk voor ter opfrissing. ‘Weten jullie nog wat er gebeurt in 151 boeken?’, vraagt Lisa. Margaret steekt haar hand op: 'Het ging toch over Rosa, die een boek zocht over een bruin meisje, maar alleen maar verhalen over blonde meisjes vond?' Ook Margaret zelf kwam nog geen personage tegen waarin ze zich helemaal herkende. ‘Ik wil graag eens een boek lezen over osteoporose. Dat is iets waardoor ik mijn armen niet goed kan plooien. Ik maak nu zelf ook een boek’, voegt ze trots toe. ‘Niet over mijzelf, maar over de wolken.’
(c) Simon Bequoye - Iedereen Leest
Door na te denken en te praten over boeken leren de kinderen een eigen mening te vormen over het verhaal. Na de bespreking van elk boek nemen ze ook de tijd om het leesdagboek in te vullen. De bibliotheek koopt de leesdagboeken aan voor de juryleden, en de begeleiders stimuleren hen om deze te gebruiken als instrument voor reflectie. Welke gevoelens roept het boek op? Waarom is het een leuk verhaal? Welke tekening willen ze maken bij het boek? Met schriftje en potlood in de hand gaan de kinderen aan de slag.
(De tekst gaat verder onder de foto's.)
Het tweede boek, over beer, komt met meer actie, want de jonge kinderen van groep 2 hebben afwisseling nodig, merken Odile en Lisa. ‘We steken dan ook veel tijd in de voorbereiding van de bijeenkomsten’, zegt Lisa. ‘Elke woensdagnamiddag spreken we af na school om spelletjes te bedenken met een link naar de boeken. Bij Een beer van ons laten we de kinderen acht opdrachten uitvoeren: maak een dierenketting met woorden, zoek een boek met het woord “beer” in de titel, geef je beste berenbrul, bouw een boekentaart, gok hoeveel boeken er in de bib staan…’ Dat zijn overigens maar liefst 34 000 boeken. De kinderen kijken met grote ogen. ‘Zo veel!? Ik dacht dat het er honderd waren’, zegt Hanna.
(De tekst gaat verder onder de foto's.)
Voor de aankoop van de Leesjury-boeken werkt de bib van Wemmel samen met de bibs van Meise en Grimbergen. Isabelle: ‘Wij kopen twee exemplaren en de andere bibs kopen er elk drie, zodat we in totaal acht exemplaren van elk boek in de omloop hebben.’ De drie bibliotheken organiseren ook samen een slotfeest, waardoor ze steun krijgen om een auteur en/of illustrator uit te nodigen. ‘Eerst doen de juryleden een quiz, Bibster-spel of een andere activiteit gelinkt aan de genomineerde boeken, waarna bij elke groep een auteur of illustrator komt vertellen over diens werk’, vertelt Isabelle. ‘We voorzien ook een buffet met fruit, koekjes en drankjes. Tot slot presenteren we de top 3 per bib en per leesgroep, en indien al bekend, de winnaars van Vlaanderen. De kinderen gaan trots naar huis met een diploma.’
Dan is het wachten tot het volgende Leesjury-jaar, dat in Wemmel traditioneel wordt afgetrapt met een gezellig pannenkoekenfeest. 'De groepen maken dan kennis met hun begeleider, ontdekken de genomineerde boeken en leren werken met het leesdagboek. Daarna schuiven ze aan een lange tafel aan om pannenkoeken te smullen.' Graag lezen wordt goed gevierd in Wemmel, zoveel is duidelijk!
Isabelle: ‘Wijs de begeleiders de weg naar de inspiratiefiches van de Leesjury. Die zijn goed gemaakt, vol handige tips. Ik nodig de begeleiders ook uit voor de inspiratiedagen en de webinars van Iedereen Leest.’
Isabelle: ‘Promoot de Leesjury tijdens klasbezoeken en laat de leerkrachten ook zien dat de genomineerde boeken geschikt zijn voor boekbesprekingen en andere projecten.’
Odile & Lisa: ‘Doe iets actiefs. Zo blijft de aandacht erbij. De kinderen zijn soms verlegen om veel te praten, maar via een spelvorm, gebaseerd op het boek, doen ze beter mee.’
Als je met minstens drie Leesjury-werkingen samen een slotfeest organiseert, kan je met de steun van Iedereen Leest één of meerdere auteur(s) en/of illustrator(en) ontvangen die genomineerd zijn in groep 1 tot 4. Meer info in dit artikel (zorg dat je aangemeld bent op de site).